..24 timmar till Trat 🚌🚃🚌..

VĂ„ran tid i Khanom Ă€r nu slut för denna gĂ„ng, och vi har sagt hej dĂ„ till vĂ„ra vĂ€nner och tackar Ă€n en gĂ„ng Leif och Elisabet för gĂ€stfriheten att vi fick möjligheten att bo i deras fina hus, Tack🙏.

vi tog den locala minibussen som gÄr varje timme frÄn Khanom till Surat Thani  och vÄrat första uppdrag var att ta oss till immigration för att göra en visa extension.

Surat Thani immigration Office lÄg en bra bit utanför sjÀlva staden sÄ det fick bli en taxi dit, det var en ganska tjusig byggnad som sÄg lite felplacerad ut dÀr ute i obygden, men markkostnaden var vÀl troligtvis minimal.

Jag blir ofta lite obekvÀm pÄ sÄna hÀr stÀllen, det Àr en blandad kÀnsla som infinner sig..lite rÀdsla att göra fel, samtidigt en slags osÀkerhet om att man redan har gjort nÄgot fel.

Det var inte sÄ mÄnga i lokalen och vi var ÀndÄ rÀtt sÄ förberedda, vi hade passfoton, kopior pÄ passet, kopia pÄ visumet och kopia pÄ hembiljetten. SÄ det enda vi skulle göra var att fylla i tvÄ blanketter, vilket var lite struligt men vi fick hjÀlp av personalen och det fanns lathundar sÄ allt gick smidigt ÀndÄ, det tog kanske ca 30 minuter allt som allt. Utanför stod vÄran taxi och vÀntade sÄ det var bara att hoppa pÄ och ta oss tillbaka till stan.

Nu hade vi bara ca 10 timmar att slÄ ihjÀl innan vÄrat tÄg skulle gÄ 23.30. Efter lite lunch tog vi oss till tÄgstation och lÀmnade in vÄran packning sÄ att vi bara hade oss sjÀlva att slÀpa runt pÄ, och det Àr nog sÄ jobbigt. Det blev mÄnga steg som vi hasade runt i vÄra flipflops. Dom sista timmarna tillbringade vi liggandes pÄ varsin bÀnk pÄ tÄgstationen.

NÀr tÄget Àntligen kom ( nÄgot försenat sÄklart ) var det bara att hitta sin sovkoja och försöka somna sÄ fort som möjligt. Vi kom till Bangkok vid 10.30 hoppade in i en taxi som körde oss till Ekkamai busstation för att dÀr fÄ beskedet att sista bussen till Koh Chang redan gÄtt för att hinna med fÀrjan över, vi bestÀmde oss dÄ för att ta bussen till Trat istÀllet sÄ vi Ätminstone var nÀra i morgonbitti. Sex timmar senar var vi framme i ett mörkt trat, och det fick bli en natt pÄ ett guesthouse som jag bokade pÄ vÀgen. Det kÀndes faktiskt som en maraton resa men ÀndÄ smidigt tack vare nattÄget.

”Frukost pĂ„ sĂ€ngen” pĂ„ tĂ„get

NÀr vi kastat in packningen pÄ rummet gav vi oss ut pÄ matjakt, klockan hade ju hunnit bli nÀrmare 22.00 nu och Trat kÀnns ju inte som nÄgon hÄlligÄng stad direkt men vi gick till en bar i nÀrheten som vi hittat förut nÀr vi varit dÀr och dom hade fortfarande öppet kök.

Det Ă€r en lite mer avslappnad”klĂ€dkod” i det hĂ€r landet Ă€n vad man Ă€r van vid, kanske oftast nĂ€r det gĂ€ller barn, men vi har nu  Àven mĂ€rkt att det faktiskt inte enbart gĂ€ller barn utan Ă€ven ungdomar och nu Ă€ven Ă€ldre ungdomar, att nĂ€r mörkret faller sĂ„ sĂ€tter man pĂ„ sig sin pyjamas och gĂ„r ut, kanske tar moppen och drar i vĂ€g och handlar takeaway mat eller andra Ă€renden, eller som pĂ„ den hĂ€r baren/restaurangen dök det in en kille i sin randiga pyjja och bestĂ€llde in en öl och slog sig ner med sina polare…han tog liksom sĂ€ngfösare till en annan nivĂ„.

I morse efter frukost bestĂ€mde vi oss för att skippa buss eller taxi till piren och hyrde oss en moppe istĂ€llet, sĂ„ pĂ„ med ryggsĂ€ckarna och ivĂ€g, det tog oss kanske en timme till fĂ€rjan och sen gĂ„r det ju undan eftersom FĂ€rjeturen inte Ă€r sĂ„ lĂ„ng, men vi hann med en snabblunch bestĂ„ende av ”koppnudlar” i allafall.

Idag har vi hÀngt med ett par kompisar P & R som ocksÄ Àr pÄ ön, och kvÀllen tillbringade vi pÄ Lonley beach som namnet till trots inte Àr ett dugg Lonley, vi har strosat runt och fick Àven njuta av livemusik.

Rickard och Nui i Khanom, i en svĂ„rslagen diskussion, utan nĂ„got gemensamt sprĂ„k😍

Det kĂ€nns Ă€ndĂ„ lite skönt att vara tillbaka i civilisationen, dom flesta pratar engelska vilket kanske inte bidrar till lika mĂ„nga skratt och missförstĂ„nd…

men det gör ju livet lite enklare, och enkelhet Àr ju ocksÄ skönt ibland, det blev Àven panengcurry till middag och saronger och flipflop sÀljs i varje gathörn, ordningen Àr ÄterstÀlld och kontrasterna Àr utjÀmnade.