Ao Khanom

Khanom 2015

Att vi åkte till Khanom var ett resultat av mitt envetna googlande efter ständigt nya resmål, jag visste väl inte så mycket mer än att det skulle finnas fina stränder och rosa delfiner, ja jag skrev rätt det är ingen auto korr, det fanns rosa delfiner.

Khanom ligger närmare bestämt på fastlandet innanför koh Samui, inte så långt ifrån donsak där färjorna går över till Samui så många har nog varit i närheten på sin väg ut till öarna men aldrig stannat till just här.

Vi landade i sura thani via Bangkok efter ett par tuffa veckor i Indien och en relativt lång flygresa, och vi var totalt utpumpade.

Planen hade varit att stanna nån natt i Sura thani och sen ta oss vidare till khanom.

Men efter en snabb överläggning på vägen mot ankomsthallen bestämde vi oss för att åka direkt, vi chockade dessutom våra kroppar med att ta en taxi istället för lokalbussen in till stan för att leta upp bussterminalen för vidare färd till Khanom, det är inte likt oss, men ibland så blir planen en annan.

Eftersom vi inte riktigt visste vart vi skulle blev det ju lite svårdirigerat med taxin, men vi sa typ att vi ville till khanom village till något hotell eller guesthouse, jag vet faktiskt inte än idag om det heter khanom village där vi var.

khanom kopiaVäl framme stannade han på en ganska livlig gata med affärer och lite restauranger, och pekade på något som såg ut som ett hotell men namnet stod på thai och ordet hotell gick inte att utläsa.

Khanom hotell som det senare visade sig att det hette var ett helt ok medelklass hotell med hotellrum från ca 350 bath till ca 650 bath.

Vi checkade in på ett mellan pris, och för det fick vi AC och kylskåp på köpet, damen i receptionen pratade så gott som ingen engelska.

Vi bestämde oss för att sova ett par timmar först och sen gå ut och kolla omgivningarna.

khanomNär vi åter kliver ut på ”våran” gata möts vi av en helt annan syn än den vi senast såg.

Hela gatan är avstängd och omgjord till en myllrande marknad med massor av mat, frukt, kläder, skor och prylar.

Det var musik och och massor av folk och allt som såldes var till riktigt låga priser.

Det var väldigt få västerlänningar så vi utgjorde verkligen ett exotiskt inslag i mängden, marknaden fortsatte även efter mörkrets inbrott och färgade lampor hängde som ett tak över härligheten, ja det var fantastiskt trevligt att mingla runt där och smaka på alla läckerheter som erbjöds.

Dagen efter lyckades vi till slut hitta ett ställe längre upp på gatan som hyrde ut mopeder, det efter att vi konstaterat att frukost inte var något som serverades i stan, men som alltid i thailand så löser sig det mesta.

Vi hittade ett litet hak som serverade pulverkaffe, juice och även stekt ägg eller omelette, och efter lite handviftande och knagglig thaiengelska så förstod vi att det var helt ok om vi köpte med oss eget bröd, smör och marmelad från tesco så fixade hon resten.

Språkkunskaperna i det här lilla samhället var mycket varierande, med tyngd åt det obefintliga. Men det kan ju också vara ganska kul och lärorikt.

khanom kopia 3Dagarna tillbringade vi med att besöka khanoms alla stränder, dom var både många och långa, vita sandstränder med otroligt lite folk, efter vissa stränder kunde man se resorter som låg, men dom verkade också ganska tomma, och låg i vårat tycke lite avsides.

Många vi träffade frågade oss om när dom andra skulle komma om dom var på väg nu..och menade då dom andra turisterna.

Vad vi hörde så hade man tydligen försökt dra igång charterresor till Khanom tidigare, men det föll på att det inte fanns några taxibilar eller tuk tuks, så folk som hamnade på resorterna längs stränderna blev bokstavligen just strandade.

Dom transporter som finns är taximoppe, man sitter bakpå och blir skjutsad av någon i grönväst och det passar nog inte alla.

Så mitt tips är som alltid hyr moppe så kan du njuta av så många fler stränder.

Vid en av våra utflykter så åkte vi till ett ställe som kallas dolphin spotting eller något liknande, vi hade då turen att få se dom fantastiska rosa delfinerna, det är tydligen inte så vanligt att dom kommer så nära så att man kan se dom från land, utan det vanligaste är att man måste ut med båt.

Vi blev iallafall väldigt förtjusta i khanom en mysig genuin thailändsk by, fantastiska stränder inom moppeavstånd, trevliga människor och för första gången sa vi faktiskt att här skulle vi kunna bo, även fast vi älskar att vara på resande fot.

khanom kopia 2Ska jag ge något minus så var det att det blåste ganska mycket, första dagarna tänkte jag inte så mycket på det, men vi stannade nästan i två veckor, och då märkte jag att det faktiskt blåste mer eller mindre varje dag, det var ju inte så att man frös, men lite irriterande blir det till slut.

Jag frågade en jag pratade med om det alltid var så, och fick då till svar att det var den tiden på året (vi var där i februari) och att det var mindre blåsigt på sommar halvåret.

Hur som helst kan jag varmt rekommendera khanom ( om du som vi gillar att ta dig runt på moppe ) som ett resmål om man vill se något annat än dom vanliga resmålen i Thailand..iallafall än så länge innan ”dom andra” kommer.