Koh Lanta

Koh Lanta 2010, 2014, 2015.

Ja vad ska man säga om koh Lanta, svenskarnas storfavorit?

Det tog några resor innan vi tog oss till Lanta, största anledningen till det var nog just det, att alla sa att det var så otroligt mycket turister och då flest svenskar. Det lät inte så lockande tyvärr tyckte vi.

Men nu är vi ju lite så att vi vill gärna bilda oss en egen uppfattning innan vi ”dissar” ett ställe, så vi tänkte att det måste ju finnas en anledning till att alla åker just dit.

148269_479639129068_4099897_nSå 2010 bar det av med hela familjen.

Eftersom det var dagarna före jul vi landade i i Krabi så hade jag förbokat dom första nätterna då både jul och nyår är är en tid då det kan vara lite knepigt att hitta boende, speciellt om man är fem stycken, är man beredd att dela på sig är det ju självklart lättare.

Hotellet jag bokat erbjöd transfer från Krabis flygplats minibus och färjor ingick. Detta bokade jag ca 8 månader innan dels för att jag älskar att fixa och planera inför våra resor dels för att precis som jag sa så var det jul. Jag tänkte i mitt stilla sinne när jag kryssade i rutan för transfer och skrev in flightnumret att ja ja vi får väl se..vi får nog lösa det själva när vi kommer så långt.

Men detta är Thailand vi talar om! fast allt kan verka lite hipp som happ så funkar det mesta. Där stod en kille med en skylt med vårat namn på beredd att köra oss den relativt långa vägen till Lanta.

Denna första gång på ön bodde vi på Klong Khong beach, vilket kanske inte var det bästa valet. Stranden var ganska stenig och smal så har man tänkt att ligga på ”sin egen” beach varje dag så skulle jag nog inte rekommendera den.

Vi tyckte nog att det var ok ändå, promenerade mycket både på stranden och den lite trafikerade vägen ovanför resorten provade lite lokala restauranger efter strand o väg.

Vi gjorde även små egna utflykter med bil till andra beacher och även vattenfall. Tror vi stannade ca 5 dagar på ön denna gång innan vi for vidare.

nästa gång vi åkte till Lanta var 2014 och då var det bara jag och mannen då provade vi en beach lite längre bort från piren på Kantiang bay/beach en fin men liten strandremsa, lite mindre by, en del mysiga restauranger men lite off.

thumb_IMG_4191_1024Men eftersom vi reste ensamma utan barn så hyrde vi moppe och det gör ju att möjligheterna blir större att utforska ön o hitta nya beacher att slå ner våra bopålar på. så efter några nätter när vi kände att vi kunde omgivningarna så flyttade vi till longbeach där vi hade varit och ”rekat ”dagen innan och bokat en hydda.

Longbeach är precis som det låter lång, med fin sand och många mysiga restauranger, med det följer ju såklart många turister, men det känns faktiskt inte trångt för det.

koh lanta kopia 2Boende finns i alla prisklasser från enklare träbungalows med fläkt från 400 bath till lyxigare varianter på 2000-3000 bath natten. vågar man sig upp på dom små vägarna som går mellan stranden och den stora vägen så hittar man ofta både billigare boende och supermysiga små barer med live musik, det händer naturligtvis massor på strand restaurangerna o barerna på kvällarna med eldshower musik o beachpartyn men ibland är det skönt att komma bort från värsta ståhejet  och softa lite till reggaetoner eller en och annan, mer eller mindre bra coverlåt sjungen med thaiaccent.

11030313_10152843152604069_6576773992216799822_n 11061987_10152843152814069_166389127381383443_nGår man upp till vägen får man snabbt tag på en moppetuktuk som kan ta en in till byn saladan som är den byn dit färjorna och speedbåtarna kommer och går till fastlandet och andra öar. från longbeach går det även att gå in till byn om man tar lite tid på sig och stannar efter vägen för en bit mat eller dricka riktigt mysigt tidsfördriv.

Det är även där den mesta shoppingen finns och flera fiskrestauranger, här kan det speciellt under hög säsong vara väldigt mycket folk.

koh lanta2015 var vi sen tillbaka igen, denna gång bokade vi in oss direkt på longbeach för att vi tyckte att den var mysig med blandat utbud och låg bra till rent geografiskt.

rent spontant så gillar jag nog den tidiga delen av longbeach bäst.

även denna gång försåg vi oss med moppe en moppe kostar ca 200 bath dygnet att hyra och utbudet är av olika kvalitéer, i början kan det vara lite knepigt med vänstertrafiken men man kommer snabbt in i det.

163606_479641289068_6865338_n

Ett mysigt utflykts mål på Lanta är den pyttelilla paradis stranden nui bay som ligger väl gömd men ändå nära vägen, när man hittat dit parkerar man moppen eller vinkar av sin tuktuk (som man innan har avtalat upphämtning med) och går den smala ojämna naturtrappan ner till denna fantastiska lilla beach, det finns en liten hyddrestaurang som säljer lite mat o dryck men det är allt, beachen är omgärdad av berg o djungel och där bor det apor så ha koll på dina ägodelar och lämna inget på stranden utan att ni har total uppsikt dom är snabba och tjuvaktiga dom små rackarna.

koh lanta nuibayDet är dåligt med skugga på beachen så tänk på det om ni åker med någon tuktuk så ni inte bokar för länge, ibland föredrar förarna att stanna kvar uppe i skuggan och vänta tills man är nöjd eftersom bensinen är dyr och arbetskraften billig.

Man kan även ta en tur till old town för mat och shopping.

En gång om året har innevånarna på ön festival,  lanta lanta kallas den och infaller oftast i början på mars och är belägen i old town, mycket thaishopping i form av mat o billiga skor, smycken, kläder,tingeltangel men också finare hantverk.

En riktig folkfest med musik och shower, detta är en festival för alla och har därför inga specifika religiösa inslag utan väver samman samtliga religoner och kulturer på ön.

Festivalen pågår i tre dagar så passa på och ta er dit om ni råkar vara på ön då.

Koh Lanta är ett bra avstamp om man vill vidare ut i övärlden, det är lätt att boka färjor eller speedboat från något av dom många ”hål i väggen”ställen som finns, ut till tex. koh jum, Koh Bulon, koh mook eller även ner till koh lipe i vissa fall måste man mellanlanda i den lilla färjestaden Pakbara

11025189_10152837854194069_6623715034705997920_nAvslutningsvis måste jag säga att trots att Lanta är väldigt turistigt så är det en jättemysig ö och jag kan faktiskt säga att mina förutfattade meningar till trots så kan jag nog rekommendera den till dom flesta, det finns att hitta guldkorn till alla typer av turistande tror jag. Det som gäller var man än befinner sig är ju att leta runt, bli inte sittande på en punkt, speciellt om det inte uppfyller dina förväntningar.

Ta moppen, eller en tuk tuk och hitta ditt favoritställe, åk in på alla småvägar det lönar sig nästan alltid, boka inte för många nätter i taget om du inte varit där innan, passa på och reka runt medans du har ett boende, rätt var det är dyker det perfekta för dig upp, gå in och boka på plats och flytta vidare nästa morgon om det känns bättre.